top of page

Pierre Clerk

°1928

NL
Pierre Clerk is een Amerikaanse kunstenaar die woont en werkt in New York en Frankrijk. Zijn artistieke referenties haalt hij uit de collagewerken “schilderen met een schaar” van Matisse, het kubisme van Picasso, de vormen van Brancusi en van Doesburg en de neoplasticistische beweging van Mondriaan.

Pierre Clerk maakte actief deel uit van de bruisende New Yorkse artistieke scene in de jaren 1970 en zijn unieke werken zijn gebaseerd op een zeer persoonlijke grafische taal - vaak tegen de stroom in van de hedendaagse trends van zijn tijd.

Bekend als schilder, zoals bleek uit de 9e New Talent-tentoonstelling van het MOMA in 1956, is zijn geometrische abstractie ook terug te vinden in zijn trompe-l'oeil sculpturen en moleculaire structuren uit de jaren 2000, die vaak monumentale proporties bereiken. Twee grote installaties leidden deze evolutie in zijn werk: Waterside Plaza (1977), ondersteund door de New York Public Art Council gerealiseerd in Manhattan's East River en City Candy (1983), Toledo, Ohio.

Patronen echoën van de schilderijen naar de sculpturen en geven het werk een autonome architecturale identiteit. Er wordt gezegd dat Pierre Clerk schildert als een beeldhouwer en beeldhouwt als een schilder.

EN
Pierre Clerk is an American artist who lives and works in New York and France. He draws his artistic references from Matisse's “painting with scissors” collage works, Picasso's cubism, Brancusi and van Doesburg's forms and Mondrian's neo-plasticist movement.

Pierre Clerk was an active part of the vibrant New York artistic scene in the 1970s, and his unique works are based on a highly personal graphic language - often going against the grain of the contemporary trends of his time.

Known as a painter, as demonstrated in MOMA's 9th New Talent exhibition in 1956, his geometric abstraction is also reflected in his trompe-l'oeil sculptures and molecular structures from the 2000s, which often reach monumental proportions. Two major installations led this evolution in his work: Waterside Plaza (1977), supported by the New York Public Art Council realized in Manhattan's East River and City Candy (1983), Toledo, Ohio.

Patterns echo from the paintings to the sculptures, giving the work an autonomous architectural identity. It has been said that Pierre Clerk paints like a sculptor and sculpts like a painter.

Werken / Artworks

bottom of page