Anthony Duffeleer
°1972
NL
Anthony Duffeleer (°1972, Waregem, België) is een multidisciplinair kunstenaar die via diverse media de structuren van zijn denken vormgeeft. Objecten worden gekozen, gecreëerd of gemanipuleerd op basis van hun archetypische aard, en functioneren als dragers van reflectie op onze samenleving en ons menselijk bestaan.
Zijn werken beschouwt hij als reflectieve gesprekspartners die de vibraties van onze tijd en onze geest registreren. Ze vormen een toegangspoort tot la condition humaine, waarin de paradoxen van verlangen tot lijden, en de absurditeit van het bestaan, zichtbaar worden gemaakt. Dit leidt vaak tot een gevoel van vervreemding of ongemak bij de toeschouwer, die geconfronteerd wordt met een verstoorde maar intrigerende werkelijkheid.
De titel is een subtiel maar essentieel onderdeel van het werk. Ze biedt houvast en stelt de kijker in staat om het werk laag per laag te ontrafelen, geheel volgens persoonlijke behoefte. Soms wordt een titel zelfs aangepast nadat het werk van eigenaar is gewisseld, want ook reflectie verandert. Voor Duffeleer zijn zijn werken notities; soms pragmatisch, soms met humor; nooit bedoeld als eeuwige waarheden.
EN
Anthony Duffeleer (°1972, Waregem, Belgium) is a multidisciplinary artist who employs a variety of media to visualize the structures of his thoughts. Objects are selected, created, or altered based on their archetypal qualities, serving as conduits through which he explores and reflects on the human condition.
Duffeleer’s works function as contemplative interlocutors, fragments that echo the emotional and intellectual frequencies of contemporary life. They offer an entry point into la condition humaine, exposing the paradoxes of desire, suffering, and existential absurdity. Often, this confrontation evokes a subtle disorientation or unease in the viewer, who is faced with distorted yet compelling representations of reality.
Titles are crucial to Duffeleer’s work. They serve not as explanations, but as interpretive tools, helping the viewer navigate each layer of meaning according to their own perspective. He occasionally adjusts titles post-sale, underscoring his view of the work as living reflections — mutable, sometimes pragmatic, sometimes humorous; never fixed in time or meaning.
Courtesy of Rik Rosseels Gallery