top of page

Herman de Vries

°1931

NL
herman de vries (°1931) is een Nederlandse kunstenaar en medeoprichter van de Nul-beweging in de jaren 1950 en 1960. In 1970 verhuisde hij naar het Beierse dorp Eschenau (nabij Knetzgau), en vanaf dat moment werden de natuur en oosterse denkwijzen belangrijke elementen in zijn werk. Verandering en tijdelijke ordeningen zoals ze in de natuur voorkomen, worden onder andere uitgedrukt in werken met gevallen boombladeren of in een verslag van een inventarisatie van planten op een afgezet stuk weiland.

Sinds de jaren 1980 ligt de nadruk in zijn werk op de verstoorde relatie tussen mens en natuur, die volgens de vries dreigt te leiden tot het verlies van een belangrijke bron van kennis. In boeken documenteert hij een uitgebreide verzameling kruiden en gewassen, op papier gebruikt hij verschillende soorten aarde als pigment, en hij exposeert ook grassen, geurende rozenblaadjes en planten met hallucinerende werking. Naast een groot aantal kunstenaarsboeken maakt de vries ook foto’s, films en tekstwerken. Vooral dit werk kreeg bijzondere aandacht tijdens de Biënnale van Venetië in 2015, toen herman een solotentoonstelling kreeg in het Nederlandse paviljoen onder de titel *to be all ways to be*, gecureerd door Colin Huizing en Cees de Boer. In de zomer van 2025 loopt er een grote solotentoonstelling van herman de vries in het Rijksmuseum Twenthe (Nederland).

EN
herman de vries (°1931) is a Dutch artist and co-founder of the Nul-movement in the 1950’s and 1960’s. In 1970, he moved to the Bavarian village of Eschenau (near Knetzgau) and from this time on, nature and Eastern ways of thinking became important elements in his work. Change and temporal arrangements as they prevail in nature are expressed, for instance, in works with fallen tree leaves or in a report of a survey of plants found on a fenced-off piece of meadow.

Since the 1980s, the emphasis in his work has been on the disturbed relationship between man and nature, which, according to de vries, threatens to cause the loss of an important source of knowledge. In books, he documents a large collection of herbs and crops, in works on paper he uses different kinds of earth as pigment and also exhibits grasses, fragrant rose petals and plants with hallucinatory effects. Besides a large number of artists' books, de vries also makes photographs, films and text works. This work in particular received special attention during the Venice Biennale in 2015, when herman was given the solo exhibition 'to be al ways to be' in the Dutch pavilion, curated by Colin Huizing and Cees de Boer. In the summer of 2025, herman de vries has a major solo exhibition in the Rijksmuseum Twenthe (Netherlands)

Courtesy of Settantotto

Werken / Artworks

bottom of page